Kolejny raz prezentujemy czeskie i słowackie kino dzięki współpracy z 3KINO FEST w Pradze.
Sytuacja awaryjna, reż. Jiří Havelka
Produkcja: Czechy
Rok produkcji: 2022
Reżyseria: Jiří Havelka
Czas: 102 min
Obsada:
Igor Chmela
Jana Plodková
Jenovéfa Boková
Opis fabuły:
Pociąg jadący z pasażerami, ale za to bez maszynisty? Brzmi absurdalnie, ale ta historia wydarzyła się naprawdę na jednej z linii kolejowych w Czechach w 2019 roku, stając się inspiracją dla nowej komedii reżysera przebojowych „Właścicieli” Jiříego Havelki.
Słowackie dosolenie z VSMU
Kraina ciszy / Tichona poli, reż. Štefánia Lovasová, Słowacja 2022, 27’, fab.
Po ostatnich atakach w małej wschodnioeuropejskiej wiosce wszyscy przestają rozmawiać z Ivanką, jakby to ona była przyczyną konfliktów. Szukając skromności w ludziach i związkach, Ivanka odkrywa dziwne uczucie straty najbliższych. Jedyną osobą, która wciąż z nią rozmawia, czasem nawet za dużo, jest jej młodsza siostra. Czy siła siostrzanej więzi pomoże Ivance przetrwać najdziwniejsze dni w jej życiu?
O zmarłych dobrze albo wcale / O mŕtvychlen v dobrom, reż. Vladimír Horník, Słowacja 2022, 22’, fab.
Po niewyjaśnionej śmierci męża, wdowa Olga jest solą w oku wszystkich mieszkańców małej wioski. Jakby tego było mało, jej własna córka również zaczyna ją podejrzewać. W tym wszystkim pogrzeb jest nieustannie przerywany przez szereg absurdalnych okoliczności. Tragikomedia o ludziach chętnie maszerujących do grobu.
Pusty zbiór/ Prázdnamnožina, reż. Barbara Vojtašáková, Słowacja 2022, 25’, dok.
„Pusty zbiór” to audiowizualny dialog dwojga młodych ludzi, Michała i Terezy. Cztery lata po rozstaniu analizują oni swój związek na podstawie wspólnych materiałów filmowych. Stopniowo odkrywamy, co było główną przyczyną ich rozstania i czy można nie czuć emocji. Czy uda im się zamienić obserwacje dokumentalne w film z fabułą?
Ana, reż. Romana Candráková, Słowacja 2022, 7’, anim.
Historia abstrakcyjnie opisująca zmagania młodej dziewczyny z zaburzeniami odżywiania. Ana tonie w wyrzutach sumienia. Fragmenty jej przeszłości przeplatają się z walką z obsesyjną kontrolą, bezradnością i strachem. Lęk przed kontynuacją tego łańcucha jest uzasadniony, bo z każdym odmawianym kęsem choroba zabiera odrobinę samej Any.
Kolacja dla 2, śniadanie dla 1 / Večera pre 2, raňajky pre 1, reż. Kristína Žilinčárová, Słowacja 2022, 4’, fab.
Młoda kobieta opowiada historię wyjątkowej kolacji. Film o jedzeniu i kobiecym pożądaniu, który gatunkowo oscyluje między filmem o modzie, horrorem, teledyskiem i dramatem.
Nie chcę jeszcze odejść / Ja eštenechcemodísť, reż. Klára Fedora Homzová, Słowacja 2022, 7’, anim.
Młody chłopak umiera podczas rutynowej operacji, a cienista postać Śmierci przychodzi, by zabrać jego ducha na drugą stronę. Duch jednak odmawia i ucieka w labirynt szpitalnych korytarzy, mając nadzieję na odnalezienie swojej matki, która mogłaby go uratować.
O gwiazdach i bajkach / O hviezdach a bájkach, reż. Alla Dmitrievna Prokopyshyna, 7’, anim.
Krótka animacja o nastolatku, który nie utożsamia się z zewnętrznym światem i ucieka od niego do dziwacznego świata wyobraźni.
Lasy i wybrzeża koło Zingst / Lesy a pobrežiapři Zingste, reż. Peter Podolský, Słowacja 2022, 6’, dok.
Zlepek zdjęć brzegu morza, trawiastych równin i gęstych lasów zlewa się w jeden rozmazany obraz na uszkodzonej przez czas klatce filmowej. Tworzy asocjacyjny pamiętnik wrażeń i fragmentów wspomnień, które przepływają przez nasz umysł tak nieprzewidywalnie, jak fale wpadające na siebie na plaży.
Connected/ Spojení, reż. Peter S. Kološ, 9’, Słowacja 2022, anim.
Młoda dziewczyna codziennie podróżuje do szkoły swoim futurystycznym pojazdem. Tym razem jednak bateria w jej urządzeniu jest na wyczerpaniu i musi jak najszybciej się zatrzymać. Postanawia znaleźć najbliższy ląd. Podczas gdy urządzenie się ładuje, odwiedza ją tajemniczy ptak, który kradnie kluczyk do stacyjki. Dziewczyna rusza za nim w pościg przez dżunglę, aby odzyskać swoją własność.
Czeskie dosolenie z FAMO
Romeo i Julia? / Romeo a Julie?, reż. Jan Daniel, Czechy , 23’, fab.
Tragikomiczny melodramat przedstawia osobiste historie aktorów na tle powstania nowoczesnej adaptacji klasycznego dzieła w stylu retro-noir. Pojedyncze obrazy złożone z osobnych materiałów filmowych, które poprzedzają zdjęcia do samego filmu, wykorzystują szczegółowe spojrzenie na grę aktorów, aby obalić iluzję filmu jako jednego ze sztuk pięknych. Koncepcja wizualna przypomina klasyczną epokę filmową, a nacisk położony na pracę cieni i kontrastowe światło ilustruje barwność postaci, która przekracza granicę między własnym charakterem a tym przypisanym.
Na granicy / Na hranice, reż. Filip Zangi, Czechy 2022, 26’, dok.
Film ”Na granice” obrazuje podróż Tarasa i Olgi – dwojga obywateli Ukrainy mieszkających w Czechach, którzy postanowili wrócić do ojczyzny 27.02.2022 roku – trzy dni po inwazji Rosji na Ukrainę. Ich podróż prowadzi więc do granic Polski i Ukrainy, skąd chcą wrócić do swojego kraju. Olga jest zdeterminowana, aby uratować swojego małego synka i zabrać go do Pragi, natomiast Taras chce stawić czoła wrogom i bronić swojej ojczyzny. Czy będą w stanie zapanować nad sobą w tej niezwykle napiętej sytuacji i pomyślnie dotrzeć do końca tej długiej podróży?
Pora umierać / Časzemřít, reż. Adam Kůs, Czechy 2022, 15’, fab.
Absurdalna komedia przedstawiająca historię agenta brytyjskich służb specjalnych, Jamesa Colda, wykonującego tajną misję. Ma on za zadanie infiltrację gry w pokera pewnej organizacji przestępczej i schwytanie jej głównych przedstawicieli.
Dołujący pstrąg / Pstruhnadně, reż. Antonín Uličný, Czechy 2022, 20’, fab.
Dwunastoletni syn po nieudanym występie na fortepianie przed znamienitymi gośćmi znajduje się między młotem a kowadłem – swoimi rodzicami. Każde z nich udziela mu rady, jak poradzić sobie z nieprzyjemnym kolegą z klasy i przez swój upór wpędzają syna w coraz większe kłopoty.
Biada zwyciężonym / Bědaporaženým, reż. Aizhan Kyndybayeva, Czechy 2022, 19’, fab.
Ciężarna Eržika jest jedyną osobą opłakującą śmierć swojego męża, przerażającego zbira Nikity. Siedemnastoletnia dziewczyna musi stawić czoła gniewowi, nienawiści i niezdolności do przebaczenia sąsiadów. Zdesperowana, pozbawiona środków i dachu nad głową, przejmuje zajęcie swojego wybranka. Mimo pierwotnych niepowodzeń dowiaduje się o wyjątkowym darze, który ma w sobie. Po późniejszych sukcesach a przed opuszczeniem wioski na dobre, konfrontuje się z mordercą Nikity przy grobie swojego męża. Musi wybrać między zemstą a przebaczeniem. Czy stać ją na bycie lepszą od ludzi, którzy nią gardzą?
Pięć ostatnich dni / Posledníchpětdní, reż. Lucias Bunčeková, Czechy 2022, 17’
Týna jest młodą kobietą cierpiącą na agorafobię (lęk przed otwartymi przestrzeniami). Mieszka w domu rodzinnym z mężem Lukášem, który się nią opiekuje i od którego jest całkowicie zależna. Ich związek nie jest już taki jak kiedyś. Dawniej podróżowali po świecie i cieszyli się życiem. Jednak odkąd Týna zaczęła cierpieć na agorafobię, wszystko się zmieniło. Teraz wszystkie interakcje odbywają się między ścianami domu, a kobieta z trudem radzi sobie ze swoim stanem. Nie chce jednak słyszeć o terapiach i profesjonalnej opiece. Chce tylko być w domu z mężem, którego kocha. Robi to pomimo ryzyka, że może popaść w całkowite szaleństwo.
Amaterasu, reż. LukášMaun, Czechy 2022, 11’, anim.
Na górze Takamagahara rezyduje bóg Izanagi ze swoją żoną Izanami. Spodziewają się dziecka. Podczas porodu dochodzi do komplikacji i Izanami umiera. Zostawia męża z dwójką dzieci – chłopcem o imieniu Susanoo i dziewczynką, Amaterasu.
2027, reż. Daniel Geisseder, Czechy 2022, 4’, anim.
Historia rozgrywa się w dużym mieście dotkniętym nieznanym kataklizmem, który sprawił, że nie nadaje się ono do zamieszkania. Jego dawni mieszkańcy pozostawili po sobie niewiele dowodów swojej egzystencji. Jedyne co możemy zobaczyć poruszając się po tym opuszczonym mieście to mały robot, który poszukuje czegoś rzadkiego. Teren, który musi zbadać jest rozległy, więc nie będzie to łatwe zadanie.